http://politiken.dk/indland/politik/ECE2489898/luftforurening-fixes-ved-at-flytte-maaleren-vaek-fra-trafikken/
Luftforurening fixes ved at flytte måleren væk fra trafikken
Snyd kalder kritikere regeringens forsøg på at nedbringe luftforureningen.
Luftforurening. åre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd på H.C. Andersens Boulevard i København. - Foto: JENS DRESLING (arkiv)
Michael Rothenborg
Regeringen får nu voldsom kritik, fordi den lægger op til at løse en del af problemerne med luftforurening i København ved at flytte målestationen.
Miljøminister Kirsten Brosbøls (S) har netop sendt en ny luftkvalitetsplan i høring, og her står der, at man vil flytte kvælstofdioxid-måleren tre meter væk fra trafikken på H.C. Andersens Boulevard. På den måde reduceres forureningen med cirka 20 procent. På papiret.
»Det er direkte pinligt«, mener Enhedslistens miljøordfører Per Clausen, der nu vil tage sagen op med miljøministeren endnu en gang.
Det Økologiske Råd påpeger, at luftforurening er det største og dyreste miljøbetingede sundhedsproblem i Danmark.
»Det er på høje tid, at politikerne nedbringer forureningen via stramme miljøkrav til køretøjer i de større byer – i stedet for at finde smuthuller, så de kan blive ved med at kravle under gærdet«, siger Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i rådet.
Luftforurening fixes ved at flytte måleren væk fra trafikken
Snyd kalder kritikere regeringens forsøg på at nedbringe luftforureningen.
Luftforurening. åre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd på H.C. Andersens Boulevard i København. - Foto: JENS DRESLING (arkiv)
Michael Rothenborg
Regeringen får nu voldsom kritik, fordi den lægger op til at løse en del af problemerne med luftforurening i København ved at flytte målestationen.
Miljøminister Kirsten Brosbøls (S) har netop sendt en ny luftkvalitetsplan i høring, og her står der, at man vil flytte kvælstofdioxid-måleren tre meter væk fra trafikken på H.C. Andersens Boulevard. På den måde reduceres forureningen med cirka 20 procent. På papiret.
»Det er direkte pinligt«, mener Enhedslistens miljøordfører Per Clausen, der nu vil tage sagen op med miljøministeren endnu en gang.
Det Økologiske Råd påpeger, at luftforurening er det største og dyreste miljøbetingede sundhedsproblem i Danmark.
»Det er på høje tid, at politikerne nedbringer forureningen via stramme miljøkrav til køretøjer i de større byer – i stedet for at finde smuthuller, så de kan blive ved med at kravle under gærdet«, siger Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver i rådet.
Klaget til EU
Rådet har sammen med blandt andet Astma-Allergi Danmark sendt en klage til EU-Kommissionen, hvor de opfordrer til sagsanlæg mod Danmark for ikke at opfylde direktivet om luftkvalitet.
Direktivet skulle være opfyldt allerede i 2010, men de mest effektive indsatser - betalingsring eller begrænsning af lastbiler og ældre vare-og personbiler i bymidten efter tysk model - er blevet udskudt igen og igen. Først af VK og siden af S-R-SF.
LÆS OGSÅ Ny forskning: Tusindvis af danskere dør årligt af luftforurening
Eksperter som professor i folkesundhed Steffen Loft har ellers advaret om, at kvælstofdioxid sammen med partikler trænger ned i luftvejene og hvert år resulterer i flere tusinde tilfælde af sygdom eller for tidlig død.
Flytning af målestationen er ikke det eneste tiltag i luftkvalitetsplanen, der skal forsøge at komme nærmere kravene i direktivet. Der skal for eksempel også filtre på flere busser.
I øjeblikket har Danmark problemer på 5-10 gadestrækninger i København, afhængig af målemetoden. Det gælder tre steder på H.C. Andersens Boulevard, heriblandt altså målestationen ved Tivoli, som man nu vil flytte tre meter væk fra bilosen.
Rådet har sammen med blandt andet Astma-Allergi Danmark sendt en klage til EU-Kommissionen, hvor de opfordrer til sagsanlæg mod Danmark for ikke at opfylde direktivet om luftkvalitet.
Direktivet skulle være opfyldt allerede i 2010, men de mest effektive indsatser - betalingsring eller begrænsning af lastbiler og ældre vare-og personbiler i bymidten efter tysk model - er blevet udskudt igen og igen. Først af VK og siden af S-R-SF.
LÆS OGSÅ Ny forskning: Tusindvis af danskere dør årligt af luftforurening
Eksperter som professor i folkesundhed Steffen Loft har ellers advaret om, at kvælstofdioxid sammen med partikler trænger ned i luftvejene og hvert år resulterer i flere tusinde tilfælde af sygdom eller for tidlig død.
Flytning af målestationen er ikke det eneste tiltag i luftkvalitetsplanen, der skal forsøge at komme nærmere kravene i direktivet. Der skal for eksempel også filtre på flere busser.
I øjeblikket har Danmark problemer på 5-10 gadestrækninger i København, afhængig af målemetoden. Det gælder tre steder på H.C. Andersens Boulevard, heriblandt altså målestationen ved Tivoli, som man nu vil flytte tre meter væk fra bilosen.
Københavns miljøborgmester siger nej
Men den går ikke, siger Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enh.). Han mener, at »regeringen snyder københavnerne for ren luft«
»Når jeg ser ud på målestationen fra mit kontor på Rådhuset, kan jeg se, at en flytning på tre meter konflikter med cykelsti og fortov. Politisk har vi besluttet, at vi ikke går på kompromis med fremkommeligheden for cyklister og fodgængere. Derfor er det umuligt for mig at se, hvordan en flytning kan komme på tale. Og jeg vil gerne se det flertal, der vil give regeringen lov til at snyde på vægten«, siger han.
LÆS OGSÅ FN: Luftforurening er årsag til hvert ottende dødsfald
Miljøministeriets presseafdeling siger i en foreløbig kommentar, at målestationen er flyttet efter at have konsulteret uvildige eksperter fra DCE (Nationalt Center for Energi og Miljø) på Aarhus Universitet. DCE fortæller i en pressemeddelelse, at forureningen ved målestationen steg som følge af en omlægning af vejbaner i 2010. Det betyder ifølge Miljøministeriet, at man ved en flytning af den tre meter væk fra trafikken bedre kan sammenligne forurenings-tal fra før 2010 med nye tal.
Men det giver ingen mening, påpeger kritikerne.
»Målestationen står der ikke af hensyn til sammenligning af tal, men for at dokumentere, om EU’s grænseværdi er overholdt – og om borgerne udsættes for sundhedsskadelig forurening. Derfor skal den stå det mest forurenede sted, for så ved vi, at hvis grænseværdien er overholdt der, så er der ikke sundhedsskadelig forurening nogen steder. Og derfor er det snyd at flytte den tre meter væk fra det mest forurenede sted«, siger Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd.
Politiken arbejder på at få uddybende kommentarer fra Miljøstyrelsen eller ministeren.
Men den går ikke, siger Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enh.). Han mener, at »regeringen snyder københavnerne for ren luft«
»Når jeg ser ud på målestationen fra mit kontor på Rådhuset, kan jeg se, at en flytning på tre meter konflikter med cykelsti og fortov. Politisk har vi besluttet, at vi ikke går på kompromis med fremkommeligheden for cyklister og fodgængere. Derfor er det umuligt for mig at se, hvordan en flytning kan komme på tale. Og jeg vil gerne se det flertal, der vil give regeringen lov til at snyde på vægten«, siger han.
LÆS OGSÅ FN: Luftforurening er årsag til hvert ottende dødsfald
Miljøministeriets presseafdeling siger i en foreløbig kommentar, at målestationen er flyttet efter at have konsulteret uvildige eksperter fra DCE (Nationalt Center for Energi og Miljø) på Aarhus Universitet. DCE fortæller i en pressemeddelelse, at forureningen ved målestationen steg som følge af en omlægning af vejbaner i 2010. Det betyder ifølge Miljøministeriet, at man ved en flytning af den tre meter væk fra trafikken bedre kan sammenligne forurenings-tal fra før 2010 med nye tal.
Men det giver ingen mening, påpeger kritikerne.
»Målestationen står der ikke af hensyn til sammenligning af tal, men for at dokumentere, om EU’s grænseværdi er overholdt – og om borgerne udsættes for sundhedsskadelig forurening. Derfor skal den stå det mest forurenede sted, for så ved vi, at hvis grænseværdien er overholdt der, så er der ikke sundhedsskadelig forurening nogen steder. Og derfor er det snyd at flytte den tre meter væk fra det mest forurenede sted«, siger Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd.
Politiken arbejder på at få uddybende kommentarer fra Miljøstyrelsen eller ministeren.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar